Algemene absintdiscussie

Simply the best

Mansemat (09/03/07 om 04:10:43):

Hallo,

Ik heb me net ingeschreven op dit forum en een beetje zitten browsen op het forum op zoek naar mijn vraag maar mijn geduld is een beetje op dus ik ga het in een thread gieten.

[b]Wat is de top 5 van de beste Absinthe's?[/b]


Persoonlijk heb ik alleen ervaring met Mary Mayans 70, Rodnik 85%,  Sebor 55%, Absente 55%, Francois Guy 45% en onlangs Vincent's Absinthe 70% en toen ik begon te drinken (ca 2000) was men al lof (?) over La Bleue maar er is tegenwoordig zoveel desinformatie.


Groeten!

 

sixela (09/03/07 om 15:35:11):

Geen van allen in een top 5, vrees ik.

Jade PF1901? Helfrich? La Valote Martin? Combier Blanchette? Duplais Balance?

 

Zenzero (09/03/07 om 15:39:18):

Allereerst, welkom Mansemat,

Tussen de door jouw aangehaalde drinks, zit ook echt eerlijke absint, de Guy laag in alcohol percentage, maar tenminste 'n authentieke absint te noemen (persoonlijk).

'n top 5? Moeilijk, smaakbelevingen verschillen nu eenmaal simpelweg te veel van elkaar, ik kan me namelijk niet conformeren aan de smaak van 'n ander, te individualistisch, dus zul je het moeten doen met wat anderen kwalitatief 'n goede smaakvolle absint vinden, dus daaromtrent niets nieuws onder de zon.

Mijn favorieten zijn o.a.

Kübler 53 (CH)
Guy 45 (F)
Helfrich Blanche 53 (NL)
La Valote 54 (CH)
La Charlotte 45 (F)


En... Duplais 72 (CH)

Onderaan een aantal enigszins nuttige links, die misschien kunnen helpen voorkomen dat je te veel voor te weinig kwaliteit en brol die niets met absint te maken heeft gaat betalen, want het is nooit te laat om kennis te gaan maken met échte absint.

Succes

Z.

http://www.feeverte.net/guide/archives.html
http://www.absinth-bibel.de/catalog.php?lang=de

 

Barski (09/03/07 om 18:41:11):

sixela schreef:

Geen van allen in een top 5, vrees ik.

Jade PF1901? Helfrich? La Valote Martin? Combier Blanchette? Duplais Balance?


Nou, de Francois Guy 45% mag toch wel genoemd worden. Het is dan wel een afwijkende absint vanwege de weinige ingredienten. Voor een beginner is het een leuke start en sowieso een absint die je een keer geproefd moet hebben. Al is het maar vanwege die perfecte eenvoud.

 

anrepta (09/03/07 om 19:52:41):

Zenzero schreef:


Mijn favorieten zijn o.a.

Kübler 53 (CH)
Guy 45 (F)
Helfrich Blanche 53 (NL)
La Valote 54 (CH)
La Charlotte 45 (F)

En... Duplais 72 (CH)


In die lijst kan ik me wel vinden, alhoewel ik de blanche de fougerolles er nog ergens tussen zou steken.

 

F@TM@N (09/03/07 om 20:29:53):

Gedeelde eerste plaats : Barski X5 en Montmartre

verder in willekeurige volgorde afhankelijk van m`n stemming:

Eichelberger
Francois Guy
Kubler 53
Segarra 45

 

Zenzero (09/03/07 om 23:04:36):

Dan nog m'n alternatieve top 5

Helfrich's Verte
FL # 4
X5 gedeeld met de Blanche(tte)
Duplais Balance
Libertine

X5? Ik lieg dat ik barst, ik bedoel de Feniks

 

radioflux (09/04/07 om 01:55:58):

Montmartre!

 

Zenzero (09/04/07 om 17:45:19):

Ook!

 

radioflux (09/04/07 om 23:55:23):

"Ook"? Is da ook ofnie?

 

Zenzero (09/06/07 om 00:08:51):

Ofwel! Da ist!

 

penumbra (09/07/07 om 11:59:22):

hoi iedereen

ben nog nieuw hier op dit forum dus bij deze een hartelijk "hallo iedereen "

en meteen moest ik even antwoorden  toen ik dat antwoord van barski zag :

die Francois Guy 45% is idd een heerlijke simpele absinthe, doet me deugd dat nog mensen er zo over denken :)


en dan die vincent's absint  !  dat is echt erg.. wss de slechtste "absinth kloon" op de markt; die geef je nog niet aan je ergste vijand  ;)

en voor degenen die hem hebben gekocht of gekregen van een onwetend familielid ( zoals ik ) niet weggieten want waarschijnlijk is deze erg schadelijk voor het milieu

greetz

Penumbra

 

Zenzero (09/07/07 om 18:28:09):


Dag penumbra, je hebt het nu toch over 'n inmiddels [b]ex[/b] familielid?

En die Vincent's absint, is bij lange na niet de slechtste.

Er zijn nog vele malen slechtere en te dure al dan niet gifgroene oliemengsels te verkrijgen.

Maar je bent 'n verstandig mens, je hebt je op hét
forum begeven, waar goede raad niets kost, dus gloort er hoop...  

 

Zenzero (09/07/07 om 18:36:12):

En succes met het grasduinen in het forumarchief naar oude posts

 

penumbra (09/07/07 om 21:20:53):

LOL  zenzero   ze is nog steeds familie hoor maar  'k zal in't vervolg maar andere dingen als verjaardagscadeau vragen  ;)

en erger dan vincent's ? wel ik geloof je op je woord want die brouwsels wil ik nooit van m'n leven proeven :)



 

Helfrich (09/08/07 om 11:12:56):

Welkom Mansemat en penumbra.

Zenzero schreef:


Kübler 53 (CH)
Guy 45 (F)
Helfrich Blanche 53 (NL)
La Valote 54 (CH)
La Charlotte 45 (F)

*hehe* Een dameslijstje :P
Met suiker?

 

Zenzero (09/08/07 om 12:48:34):

Zooooo, d'n Helfrich is weer terug, scherp van geest en complimenteuzer dan ooit tevoren (Godverdomme zeg) goed uitgerust, fijne vakantie gehad?

...Zonder! ;D (behalve de Helfrich, want die is anders gewoonweg niet te zuipen)

 

Helfrich (09/09/07 om 01:37:26):

Goede, absintloze vakantie gehad. Wel een plantje uit het wild geroofd, op duizelingwekkende hoogte. Contact gelegd met een dame die eventueel hysop en dergelijke voor me gaat kweken onder de mediterrane zon. Best een aardige dame, ongetrouwd - woont ook leuk. Daarnaast de nodige helsigheden meegemaakt, maar die zullen me ongetwijfeld uiteindelijk tot voordeel strekken.

 

sixela (09/10/07 om 12:24:45):

Barski schreef:


Nou, de Francois Guy 45% mag toch wel genoemd worden.


Toch niet in mijn top 5. Top 20, zeker. Top 10, misschien wel.

 

sixela (09/10/07 om 12:31:03):

Helfrich schreef:

Goede, absintloze vakantie gehad. Wel een plantje uit het wild geroofd, op duizelingwekkende hoogte.


Ik heb nog wat extra voor je collectie. De nazaten van alsem die naast een oude verlaten romaanse abdij groeien; gezien de (uitstekende) geur die afwijkt van de wilde alsem in de (verre) omgeving en de plaats waarschijnlijk nazaten van 12de eeuwse cultivars die de monniken in hun kruidentuintje teelden.

Erg interessante alsem(en ik kon hem net ruiken als-ie net in bloei stond).

Badia a Coneo, dichtbij Colle di Val d'Elsa.

Touwens, in de Sint-Pietersabdij in Gent groeien ook enkele (eveneens lekker geparfumeerde) alsemplanten waar vroeger de kruidentuin was. Ik heb daar wel nog geen zaailing gevonden die klein genoeg was om onopgemerkt te oogsten.

 

Helfrich (09/10/07 om 17:50:23):

Mijn collectie kan wel wat extra's gebruiken, aangezien de huidige "kweektuin" dramatisch is gedecimeerd. De daden van de tuinman, de daklozen en andere snoodaards zijn in verwoestende kracht ruimschoots overtroffen door de schilder met zijn steiger. Niet alleen is er van mijn absintkruiden nauwelijk nog wat over, ook zijn al mijn keukenkruiden rücksichtlos geplet -- zelf de heerlijke rozemarijn die het zo fantastisch deed in het microklimaat onder aan de gevel. Het is om te janken.

Maar goed, ik krijg een nieuw proefveld in de Betuwe. Waarschijnlijk moet ik dan wel wat aan die kleigrond doen. Dat wordt wel wat. Kom maar op met die planten!

 

Algemene absintdiscussie